Pár dobrých rad, než začneme péct

  • Dortovou formu si připravíme předem, než začneme dělat těsto, které by potom zbytečně stálo. Vždy ji důkladně vymažeme změklým máslem a jenom lehce vysypeme hrubou moukou. Kdyby ve formě bylo hodně mouky, těsto by se nám s ní speklo a přilepilo k formě. Místo mouky můžeme také použít pomleté piškoty, ořechy, kokos nebo jemnou strouhanku.
  • Těsto lijeme stejnoměrně po okraji formy směrem do středu. Nikdy nelijeme těsto na jedno místo. Stěrkou rozetřeme od středu ke krajům, aby byl upečený korpus pěkně rovný a nevlnil se. Během pečení můžeme korpus na několika místech propíchnout špejlí. Tím bude lépe unikat přebytečný vzduch a korpus bude pěkně rovný a dobře propečený.
  • Upečený korpus poznáme tak, že do něj píchneme na různých místech špejlí, a když se na ni těsto nepřilepí, je korpus upečen.
  • Když troubu otevřeme příliš brzy, muže se stát, že se nám korpus potom vyboulí. Je to tím, že prostřední část ještě nebyla upečena a při otevření klesla teplota v troubě. Nebo stačí, když pohneme formou a korpus nám propadne.
  • Korpus vyklápíme z formy vždy, když je vychladlý, jinak nám může spadnout.
  • Před vyklopením korpus uvolníme tak, že tenký nůž přitlačíme pevně k obroučce formy a objedeme po obvodu. Okraj korpusu se nepoškodí a zůstane hladký. Potom formu rozevřeme a opatrně vyjmeme okraje formy. Korpus obrátíme na plochý talíř, tácek nebo drátěnou podložku vrchní stranou dolů. Tím získáme rovnou vrchní plochu. A nakonec pomocí nože opatrně sejmeme dno formy.
  • Nelze-li korpus vyklopit, dáme na dno formy ve studené vodě vyždímanou utěrku. Můžeme i několikrát opakovat.

 

přidejte na:
Milena

30. 05. 2009


Další články

Přidat komentář
veerac
Mně korpus spadne u piškotového těsta většinou hned ve formě dřív než vychladne. Někdy méně, někdy více. Poraďte čím to je.

veerac 08. 11. 2009, 17:33

Maja
Mě se osvědčilo nechat po upečení dortovou formu ještě na chvíli v chladnoucí troubě.

Maja 15. 11. 2009, 11:03

veerac
To už jsem také zkoušela a řekla bych, že to bylo ještě horší.

veerac 15. 11. 2009, 16:09

Chybějící obrázek
Někdo mi poradil, jak docílit křehké třené bábovky a funguje to, tak se o to s vámi chci podělit: když třete žloutky s cukrem, přidejte postupně tolik lžic vody, kolik jste použili do receptu vajec.

Sabina 16. 11. 2009, 15:29

Chybějící obrázek
To, že je lepší nechávat moučník v troubě po jeho upečení, se mi osvědčilo u nadýchaných kynutých buchet, protože se pak lépe vyklápějí.

Sabina 16. 11. 2009, 15:34

veka
Ano, nechávat moučník v troubě. Ale musí se odhadnout, kdy troubu vypnout, aby se moučník ještě nespálil.

veka 16. 11. 2009, 22:30

veka
Když jsem dělávala bábovku, vždycky jsem formu vymazávala papírem od másla. Ale vždycky se našlo místečko, kde to bylo špatně vymazané. Teď se mi osvědčilo, rozpustit v mikrovlnce kousíček másla a peroutkou vymazat (a jsou vymazaný všechny zákoutí)

veka 16. 11. 2009, 22:32

veerac
Vymazávat formy je pro mě nejhorší práce a proto se mi osvědčilo vystříkat formu sprejem (přímo k tomu určenou), ale poslední dobou buď neni k sehnání a nebo je příšerně drahá. Lepší než máslo je sádlo. Bábovka jde lépe vyklopit.

veerac 16. 11. 2009, 23:00

veka
Také jedna z možností je, zapojit do práce děti. Ty si s vymazání formy vyhrají. Ale někdy se stane, že seto musí po nich opravit

veka 16. 11. 2009, 23:19

Maja
No já si raději formu na bábovku, což je asi pro mě nejhorší práce vymažu sama, protože moje děti nemají zatím trpělivost a kdoví jestli někdy budou mít. Ještě jsem o spreji na stříkání formy neslyšela, ale byla by to určitě pomoc. Mě se osvědčila rozpuštěná Hera a vymazávat pěkně místečko vedle místečka a ve výsledku stejně nejde bábovka vyklopit. Už jsem zkoušela i mokrou utěrkou zakrýt formu a někdy to šlo vyklopit a jindy zase ne.

Maja 16. 11. 2009, 23:38

veka
Taky jsem dřív myslela, že když mně nešla bábovka vyklopit, tak že to je špatně vymazané. Ale teď vím, že to jen na vymazání nezáleží. Bábovka musí být pořádně upečená. Raději ten vršek trošku připeču (to se potom odkrojí), ale uvnitř je propečená a dá se krásně vyklopit. Pokud se bábovka peče míň než hodinu (klidně i hodinu a čtvrt), tak to pro mě znamená, že nepůjde vyklopit.

veka 16. 11. 2009, 23:58

Maja
Asi máš pravdu, forma na bábovku je taková specifická, protože je hodně těsta nad sebou a je potřeba tuto hmotu pořádně v troubě propéct. I když zkouším zda je těsto upečené špejlí někdy to nepomůže a stejnak až bábovku pracně vyklopím zjistím, že není zcela upečená.

Maja 17. 11. 2009, 11:55

veerac
Podle špejle musíš vždy poznat jestli je bábovka upečená. Ještě se mi nestalo, že bych ji měla syrovou a to jsem ji někdy pekla 45 minut. Je pravda, že hodně záleží, jestli ji pečeš na plynu nebo v elektrické troubě. Kamarádka ji pekla v horkovzdušné míse a když ji vyklopila byla uprostřed syrová.

veerac 17. 11. 2009, 20:22

veerac
Bábovku většinou peču na 180 stupňů asi 20 minut a pak ni ztlumím na 160 a dám horkovzduch.

veerac 17. 11. 2009, 20:26

Roxana
Na bábovky jsem vyzrála silikonem a piškotový dort se mi nepropadne, ale vyboulí...já musím mít všechno jinak...

Roxana 17. 12. 2009, 14:23

Roxana
Jo a jestli to tu někdo už nezmínil, než vymažu plech, nechám tuk trochu ztuhnout, ne aby byl vřelý, mouka se přilepí, spadne, no to je práce pro vraha, lepší je když mírně tuhne, to je ideální. Ale teď stejně dávám přednost pečíčím papírům, silikonovým formám a oleji ve spreji.

Roxana 18. 12. 2009, 16:59

veerac
Moje řeč, to jsou nejlepší pomocníci.

veerac 18. 12. 2009, 20:35

Ajaja
A to by admin(i) mohli pomoci, ne ?

Ajaja 30. 12. 2009, 16:01

Ajaja
Tak já peču bábovku ve formě z jenského skla, po upečení vyndám z trouby a po zchládnutí vyklápím - jen asi dvakrát jsem musela hodit na vrch mokrou utěrku, jinak bez problémů. Vymazávám také peroutkou a vysypávám strouhaným kokosem, má to pak lepší chuť.

Ajaja 29. 12. 2009, 17:41

veerac
Našla jsem ten leták s tím sprejem na vystříkání bábovky a naskenovala jsem jej do PC. Jen nevím, kam jej mám sem vložit, aby jste viděli, (ty co jej neznají) jak má vypadat.

veerac 29. 12. 2009, 20:18

Roxana
Tady by se hodila fotogalerie, i já mám problém tohle neumím...taky tu mám naskenovaný šikovný leták..dá se to dát jedině do profilu, to není ono.

Roxana 30. 12. 2009, 10:50

veerac
Nevím, ale nějak to budeme muset vymyslet.

veerac 30. 12. 2009, 19:22

veerac
Ajaja, tím myslíš, jak posíláme fotky k receptům?

veerac 30. 12. 2009, 19:27

Chybějící obrázek
Pošlete nám mail s textem a my neco vymyslime a pošleme odkaz, jak jsme s nápadem naložili. Možná přidáme i odměnu v podobě zlaťáčků. Můžete napsat i do blogu a přiložit fotku.

Šéfredaktor 30. 12. 2009, 20:03

Chybějící obrázek
...nebo jen přidejte fotku a my se postarame o to, aby byla dobře vidět.

Šéfredaktor 30. 12. 2009, 20:09

Roxana
Díky za rychlý postřeh a nabídnutou pomoc za všechny! :-)))

Roxana 30. 12. 2009, 21:13

Ajaja
Páni, to máme hodné adminy...

Ajaja 31. 12. 2009, 08:38

Chybějící obrázek
Uživatelka veerac nám do redakce zaslala obrázek oleje ve spreji, aby si ostatní uživatelé dokázali představit použití oleje ve spreji v kuchyni. Tyto oleje jste mohli vyhrát i v soutěži o zlaťáky.

Šéfredaktor 31. 12. 2009, 11:56

Roxana
Existuje teď veliký výběr těchto olejů ve speji, takže se používají nejen na vystříkání nádoby přd pečením, ale do salátů, mají různé bylinkové a česnekové příchutě, prostě hodně rozšířili sortiment. Myslím, že se to docela vyplatí jeden obyčejný a nějaký do salátů mít doma, do salátů se dávat olej stejně má, nevím teď přesně proč,ale má to souvistost s vitamínama a jejich vstřebáváním, takže ne dieta, ale trochu oleje do zeleninového salátu.

Roxana 31. 12. 2009, 12:36

Roxana
Máme hodné adminy, to je pravda, to je ale tím že jsme hodné my Ajajo,,,:D))))) Začni zlobit a uvidíš!

Roxana 31. 12. 2009, 12:38

veerac
Mám doma aspoň tři druhy oleje. Obyčejný na smažení, potom řepkový nebo slunečnicový do sladkých těst a olivový do salátu a pod. Určitě to stojí za to, než mít jeden a dávat jej do všeho.

veerac 31. 12. 2009, 13:42

Ajaja
Zlobit ? Je to možné ? To bych asi ani neuměla :-):-):-)

Ajaja 31. 12. 2009, 16:00

Roxana
Veerac, ono tak ynacákat česnekový pod palačinky s marmeládou, no máme ty různé chutě,ale přece jenom... Ajaja:D))))))))))))))))))))))))))))))))))

Roxana 31. 12. 2009, 16:51

Ajaja
Vidím, že jsme všechny "stejné" a stejně hodné...

Ajaja 01. 01. 2010, 11:53

veerac
Oleje s příchutí raději nekupuji. To jsem udělala jednou a pak je žluklý vyhodila. Nikdy jsem si na ně nevzpomněla, když jsem vařila k čemu by se příchuť hodila. Lepší je ochutit jídlo.

veerac 01. 01. 2010, 16:21

Ajaja
Ochucené oleje také používám, ale jen občas, takže to řeším tak, že si do malé lahvičky s dobrým uzávěrem (nejlépe patentním jako u prastarých limonád) dám trochu olivového oleje a vložím dovnitř bylinku - mám ráda např. rozmarýn...

Ajaja 01. 01. 2010, 17:14

veerac
Který olej je dobrý, když si chceš sama udělat ochucený olej? A jak dlouho tam tu bylinku necháš?

veerac 02. 01. 2010, 12:18

Ajaja
Používám panenský olivový olej Amphora a bylinku tam nechávám po celou dobu, než olej spotřebuji. Lahvička je to malá, tak 2 - 2,5 dcl, to se spotřebuje rychle (dost často to dávám pod rybky).

Ajaja 02. 01. 2010, 12:45

veerac
U nás se rybky moc často nedělají od té doby co chtějí nehorázné peníze za rybářský lístek, ale přesto díky za radu.

veerac 02. 01. 2010, 13:04

Ajaja
Rozmarýn se klasicky hodí k jehněčímu (ale to zase nemusím já), ale i k tučnějšímu vepřovému...

Ajaja 02. 01. 2010, 17:40

veerac
Jehněčí také nemusím. Zato po vánocích jsme měli jelena. Řízky byli fantastický. Naposledy jsem je jedla jako malé dítě.

veerac 03. 01. 2010, 13:53

Roxana
Jehněčí jsem dělala jen párkrát za život, každý den ho nemusím taky, ale když je hodně česnekované a s bramborovým knedlíkem, jedly to i děti a byly malé, nebylo to špatné. Ale zásada je, že musí být teplé, studené se to jíst nedá.

Roxana 03. 01. 2010, 14:56

veerac
... a nebo kančí hřbet s brusinkami.

veerac 04. 01. 2010, 18:32

Ajaja
On i takový bifteček s pepřem a rozmarýnem.....

Ajaja 03. 01. 2010, 18:43

veka
A co takový kanec, holky. Mám tď na mrazáku kance a přemýšlím na jaký způsob ho udělám. Určitě udělám guláš, ale co dál? Máte někdo dobrý recept?

veka 03. 01. 2010, 20:38

Roxana
Já když kanec - tak vidím dobrý, uleželý gulášek...možná jsem měla řízek, ale nějakou pikantní pochoutku, to zkus někde vyhledat, já tedy jaksi tyhle věci vidím jednou za pětiletku.

Roxana 03. 01. 2010, 22:03

veka
Můj švagr je lesák, takže není problém si nějakou zvěřinu u něho objednat. Takže teď tady mám kanca. A chtěla bych vyzkoušet něco nového. Samozdřejmě gulášek, ten musí být

veka 03. 01. 2010, 22:18

veerac
A co kdyby jsi zkusila bifteky? Sice recept nemám, ale určitě by se našel někde na internetu. Prý jsou dobré, ale já jsem to nikdy ani neměla příležitost ochutnat.

veerac 04. 01. 2010, 18:19

Ajaja
A co kanec se šípkovou omáčkou ?

Ajaja 04. 01. 2010, 18:20

Ajaja
PROVOKACE.....

Ajaja 04. 01. 2010, 19:49

veka
Holky, super nápady. Zní to lákavě, takže snad něco takového na netu najdu. Díky, dala bych Vám potom ochutnat, ale aspoň vyfotím a vložím recept (jestli to bude dobré)

veka 04. 01. 2010, 23:00

Ajaja
Jasně...

Ajaja 04. 01. 2010, 23:34

veerac
Už se těším na fotku, protože ke kanci se asi jen tak nestanu.

veerac 05. 01. 2010, 17:46

Roxana
No takovej pěkněj kanec, to je vzácnost.

Roxana 05. 01. 2010, 19:46

Ajaja
No jo, ale koupelnu nevydrhne :-)

Ajaja 05. 01. 2010, 20:49

veerac
To je pravda, doma bych to nechtěla. Jedině tak už pěkně naporcované.

veerac 06. 01. 2010, 19:25

Ajaja
veerac: teď jsem se v tom ztratila, koho chceš naporcovaného ? kance ? myče koupelny ? :-)

Ajaja 06. 01. 2010, 20:23

Roxana
Ježíši, nechte ho žít! Vždyť ještě netančil!!!!!

Roxana 06. 01. 2010, 22:09

veerac
Samozřejmně toho kance, myče koupelny bych brala celého.

veerac 07. 01. 2010, 12:13

Roxana
Tak a je v tom konečně jasno!

Roxana 07. 01. 2010, 14:07

Ajaja
Uff, to jsem si oddechla :-)

Ajaja 08. 01. 2010, 17:19

Chybějící obrázek
* Dortovou formu si vždy připravuji předem, než začnu dělat těsto, které by potom zbytečně stálo. Vždy ji důkladně vymažeme máslem a jenom lehce vysypeme hrubou moukou. MŮJ TRIK: FORMU VYMAZANOU A VYSYPANOU NA CHVILKU ULOŽÍM DO CHLADNIČKY A AŽ POTÉ NALIJI TĚSTO DO FORMY.TĚSTO PO UPEČENÍ SE KRÁSNĚ VYKLOPÍ :)

Marsylie 24. 02. 2010, 17:16

Ajaja
Dobrý tip !

Ajaja 24. 02. 2010, 18:19

Roxana
A tomu i docela věřím!

Roxana 24. 02. 2010, 19:17

veerac
Také to někdy dělám a proto je lepší vymazat sádlem nebo ztuženým tukem.

veerac 25. 02. 2010, 12:16

Chybějící obrázek
veerac: A nemůže to být třeba tím, že když do těsta zamícháváš sníh z bílků, děláš to moc násilně? Právě když jsem jednou honem honem zamíchavala sníh, koláč ani nevyběhl. K sněhu se chovat jako k miminku. :D

Em Zet 26. 05. 2014, 13:10