Správné čištění a krájení ovoce a zeleniny

  • Požadavkem chutného a hygienického jídla je samozřejmě práce s očištěnými plodinami. Ale člověk by neměl nic přehánět, protože právě pod slupkou se nachází významné vitamíny a látky, které se často odříznou. V mnoha případech by mělo stačit důkladné omytí plodin, zbylé bakterie se zničí při pozdějším vaření.
  • Před úpravou musíme mnohé plodiny rozkrájet, vzhledem k jejich velikosti a také pro dosažení rychlého a stejnoměrného vaření. Abychom u zeleniny snížili ztrátu vitamínů, tak před krájením ji omyjeme a přikryjeme utěrkou. Nenecháme ji volně ležet na vzduchu.
  • Strouhání citrónové kůry: Citrón důkladně omyjeme a necháme okapat. Mezitím kousek pergamenového papíru omotáme kolem struhadla, aby příliš mnoho kůry nezůstalo přilepeno na struhadle. Citrón strouháme tak dlouho, až je slupka kolem dokola citrónu ostrouhaná. Pergamenový papír opatrně sundáme ze struhadla a ostrouhanou kůru stáhneme nožem.
  • Odzrnění a loupání rajčat: Špičatým nožem klínovitě vyřízneme lůžko stopky. Slupku jemně křížem nařízneme, rajče položíme na děrovanou naběračku a dáme do vroucí vody. Rajče vyjmeme a prudce zchladíme pod tekoucí studenou vodou, aby nezměklo. Slupku opatrně stáhneme malým nožíkem a rajče rozpůlíme. Lžičkou opatrně vyškrábeme zrnka z půlek rajčete. Půlky přitlačíme naplocho a nakrájíme na proužky nebo kostičky.
  • Krájení a loupání česneku: Česnekovou hlavičku silně shora stlačíme, aby se rozdělila na jednotlivé stroužky. Odřízneme špičku a lůžko kořínku a slupku sloupneme ze stroužku. Stroužek nakrájíme na plátky a jemně rozsekáme. Širokým nožem rozmačkáme a jemně rozetřeme. Nebo stroužek dáme do lisu na česnek a prolisujeme.
  • Krájení a loupání cibule: Malým nožíkem odřízneme lůžko kořínku a špičku cibule. Špičkou nože stáhneme hnědé slupky cibule. Cibuli rozřízneme na půlky a každou půlku několikrát nakrájíme vodorovně až ke kořínku, ale tak aby zůstal vcelku. Každou půlku ještě několikrát nakrájíme kolmo. Čím jsou řezy hustší, tím jsou kostičky jemnější. Prsty přidržíme povrch půlky cibule, aby se nám nerozjížděla, a důkladně nakrájíme.
  • Krájení a loupání celeru: Nejprve bulvu rozpůlíme a postupně odkrajujeme slupku tenkými proužky shora dolů. Oloupanou bulvu celeru krájíme na tenké nebo tlusté plátky. Čím hustší řezy, tím jemnější hranolky nebo kostičky. Nakrájené plátky položíme zpět na sebe a nakrájíme na hranolky. Hranolky můžeme nakrájet na jemné nebo hrubé kostky. Nakrájenou celerovou bulvu pokapeme citrónovou šťávou, aby nám nezhnědla.
  • Odvláknění a mytí zelených fazolí: Zelené fazolky důkladně omyjeme pod tekoucí studenou vodou a necháme dobře okapat. Fazolky mají často vlákna, která je nutno odstranit. To uděláme tak, že konce lusků nakrojíme tak, že vlákno zůstane viset. Vlákna stáhneme podélně z lusku a konce dořízneme. Fazolky necháme v celku nebo nakrájíme na kousky.
  • Sekání a mytí petrželky: Petrželku opláchneme pod studenou tekoucí vodou a dobře osušíme, tak že ji vložíme do utěrky a zatočíme. Dobře vysušenou petrželku nasekáme na drobno. Stonky při tom pevně držíme.
  • Krájení a čištění brokolice: Z brokolice odlomíme lístky a rozevřené nebo žluté růžičky. Růžičky s tenkým stonkem odřízneme od tlustého košťálu, který oloupeme. Tenké stonky od růžičky odřízneme, nebo slupku sloupneme až k růžičce. Stonky nakrájíme a můžeme je jíst společně s růžičkami. Velké růžičky podélně rozkrojíme na půl, aby byly uvařené zároveň s těmi menšími.
  • Krájení a čištění červeného a bílého zelí: Košťál odřízneme od hlávky, odstraníme vnější zvadlé listy a velkým nožem hlávku rozkrojíme na půl. Nejprve trochu nařízneme a potom stlačíme nůž. Polovičky rozřízneme ještě napůl a ty větší rozřízneme na osminky. U každé čtvrtky nebo osminky odřízneme bílý tvrdý košťál, tím nám zůstane pouze tvrdá vrstva listů. Takto připravenou hlávku krájíme na stejnoměrné proužky.
  • Krájení a čištění pórku: Od pórku odřízneme kořínky a poškozené vnější listy stáhneme. Aby nám zbyla pouze nejjemnější část pórku, tak ještě odřízneme tmavě zelené listy. Stonek podélně rozřízneme a omyjeme pod tekoucí studenou vodou. Takto připravený pórek nakrájíme podélně nebo na kousky.
  • Čištění květáku: Od květáku odřízneme košťál, zelené listy a malé zelené lístky otrháme. Květák košťálem vzhůru namočíme na určitou dobu do studené slané vody. Tím si vyčistíme růžičky od malých housenek, které v nich často bývají. Růžičky odřízneme od košťálu a větší růžičky rozkrojíme na půl, aby byly uvařené zároveň s těmi menšími.
  • Loupání a mytí brambor: Brambory loupeme škrabkou, která je velice úsporná a zanechá nám v bramborech více vitamínů. Tmavé nebo zelená místa a očka vykrojíme vypichovačem, který je na druhé straně škrabky, nebo nožíkem. Brambory opláchneme pod tekoucí studenou vodou a ponoříme je do studené vody, aby nám nezešedly. Velké brambory před přípravou rozpůlíme.
  • Loupání a dělení vařených brambor: Uvařené brambory ve slupce tzv. na loupačku, napíchneme na vidličku, slupku nařízneme a špičatým nožíkem stáhneme. Podle potřeby takto upravené brambory protlačíme lisem nebo rozmačkáme v hrnci šťouchadlem. Aby se nám lépe šťouchaly, přidáme trochu másla a mléka.
přidejte na:
Milena

30. 05. 2009


Další články

Přidat komentář
Ajaja
Upřímně řečeno, přijde mi jako barbarství zbavovat se jadérek v rajčeti. Já rajčata krájím a přidávám i s nimi a zatím si nikdo nestěžoval. Stejně tak je neloupu (pokud nehodlám šťávu pasírovat).

Ajaja 23. 11. 2009, 22:49

veerac
Neví někdo radu,jak nakrájet cibuli bez slz. Já už vyzkoušela kde co a nic nepomáhá.

veerac 24. 11. 2009, 19:54

Ajaja
veerac: tak spolehlivého asi nic nefunguje, mně když začnou při cibuli slzet oči, tak si pustím vodu a jdu se k ní "vydejchat", to uleví docela vydatně.

Ajaja 05. 12. 2009, 16:29

Roxana
Jak krájet cibuli bez slz, na to jsem přes veškeré rady ještě nepřišla! Ale koupila jsem si takové ty jehly (nevím jak se to jmenuje), cibule se rozpůlí, zapíchnu to do toho a krájím a krájím a je fuk, že na to nevidím, případné slzy občas setřu papírovou utěrkou, jinak je jedno zrnko jako druhé..švagrová vaří ve velkém, tak to hodí to té nádobky - sekáčku na cibuli a vymalováno, to by se ubrečela - třeba u guláše.

Roxana 16. 12. 2009, 22:23

Ajaja
Jj - já při své praxi a očích plných slz už dokážu krájet cibuli i "poslepu"

Ajaja 17. 12. 2009, 22:28

Roxana
Jo, to bych mohla taky, ale pak by následoval invalidní důchod.

Roxana 17. 12. 2009, 23:17

veerac
Ty jehly mám také, ale nějak to s nimi neumím a navíc mi přijdou ty kousky dost velké.

veerac 18. 12. 2009, 20:22

veerac
Když dělám cibuli na kolečka,tak ji krájím na elektrickém kráječi. Jde to opravdu rychle, nastavím si sílu jakou potřebuji a navíc jsou kolečka stejně silná.

veerac 18. 12. 2009, 20:24

Roxana
To je divné, já právě těmi jehlami (někdy jsou od Tescomy i s držátkem), já ale mám ty menší a tak nadrobno cibuli nikdy nenakrájím, jehly jsou hustě vedle sebe, no a jak hustě si to krájím já - to je na mně. Jestli nemáš jiné.

Roxana 18. 12. 2009, 21:01

veerac
Možné to je,že mám jiné, já už je mám spoustu let a určitě nejsou od Tescomy.

veerac 19. 12. 2009, 01:09

Roxana
Nějak se Tescoma pohoršila, lepší je skoro Fagor...

Roxana 19. 12. 2009, 11:26

Ajaja
Když už chci cibuli mít nakrájenu hodně nadrobno nebo na hodně tenká kolečka, zásadně tak činím nožem s pilkou, nejlépe nožem na sýt - jedinečné !

Ajaja 19. 12. 2009, 16:54

Roxana
Na sýr???? no, to by mne tedy ve snu nenapadlo, to musím zkusit, kdepak s cibulí já si nerozumím a nebýt toho napichovátka, kdy od té doby to trochu vypadá, tak to flákám pořád.

Roxana 19. 12. 2009, 18:01

veerac
Mě by to také nenapadlo, tak to musím brzy vyzkoušet, jen doufám, že nezapomenu. Většinou si vzpomenu, až když to mám hotové.

veerac 20. 12. 2009, 23:24

Roxana
Veerac, nejsme příbuzné? Já taky....no a teď hledám sezam, ne a ne ho najít, přitom vím, že ho mám a budu potřevovat, tak jsem si ho uložila tak,abych ho našla. Přerovnala jsem celou skříň, připravila se o půl dne času a NIC! NENÍ!!! Manžel koupí jiný, ale vsaď se, že hned nato někde vypadne, ale to se vzteknu.

Roxana 21. 12. 2009, 14:26

veerac
Nějak se nám ty vztahy propletly, nejdříve se píšeš s moji dcerou a teď se mnou.Po vánocích až bude více času, tak ti napíši na email.

veerac 22. 12. 2009, 19:15

Roxana
A jéžišmarjá, nějaké zmatky? tak vysvětlit!

Roxana 22. 12. 2009, 20:09

veerac
ale žádné zmatky, já jen, že je to docela zajímavé, jak se některé životní cesty proplétají. Tak co už máš vše napečeno?

veerac 22. 12. 2009, 20:22

Roxana
No žádná extra sláva to letos není, jsem nějaká k ničemu. Zrovna včera jsem říkala, že nepochopím, jak v té menší kuchyni bez špajzu jsem se v Praze vešla a nenadělala s prominutím takový chlívek! Pekla jsem samozřejmě - vanilkové rohlíčky, pracny, linecké a to dvojí jedno dobré od Tatiany a jedno "jedlé", ale obtížně zpracovatelné odkudsi z netu,kokosky, burizonové hrudky, sýrové tyčinky, ježky, ještě asi něco zítra spáchám, mám tu bílky, nějaké pusinky. A konec, to stačí!

Roxana 22. 12. 2009, 21:15

veerac
To jsi toho nadělala dost. Já vůbec pracny nepeču. U nás to nikdo nejí a rohlíčky také nedělám, protože mám každý jiný, ale pravidelně každý rok dělám něco nového. Zato letos se mi to moc nepovedlo. U žádného nového receptu jsem si nemohla napsat - výborný.

veerac 23. 12. 2009, 20:32

Roxana
Pracny mi jako dítku chutnaly, těsto udělám, ale nenávidím to dávání do formiček, chudák manžel už se toho několik let ujal...no a navíc, jak jsou tmavé, nemohu poznat, kdy jsou už pečené, potvory jedny!

Roxana 23. 12. 2009, 21:34

veerac
Moje maminka dělávala pracny také i z tatranek. Jednou jsem to zkoušela, ale u nás nejvíce jde cukroví s krémem.

veerac 23. 12. 2009, 23:34

Ajaja
No a hlavně mi přijde jednodušší umýt nůž, něž "udělátko"

Ajaja 11. 02. 2010, 20:15

Chybějící obrázek
S tím slzení při krájení cibule, mohu poradit, že pomáhá co nejmín dýchat nad cibulí ten opar, nebo vzít si náhubek ze šátku a nebo nekrájet nad cibulí trochu se odklonit. Právě ten opar co cibule vypouští vyvolá slzení, zkuste to.

závitek 07. 02. 2010, 01:08

Ajaja
Mně spíše pomohlo po rozkrojení cibuli opláchnout a krájet na mokrém prkénku - voda fakt dělá divy... a jak jsem psala výše, začnu-li slzet, pustím si vodu a chvíli u ní prodejchám...

Ajaja 07. 02. 2010, 18:24

veerac
Pro mě je nejlepší, když někoho požádám, aby mi ji nakrájel. Někoho komu tolik neslzí oči, jako mě při krájení cibule. Asi jsem více citlivá na oči, protože mě nic nepomáhá.

veerac 08. 02. 2010, 00:35

veerac
Ani to namočené prkénko, ani opláchutý nůž atd.

veerac 08. 02. 2010, 00:37

veerac
Je pravda, že tich sekáčků je více druhů a já mám docela dost starý. Proto je také asi na nic.

veerac 11. 02. 2010, 19:02

Roxana
Možná máš hodně citlivé oči, mně to vadí někdy a většinou jen chvilku.A to krájím normálně, žádné mokré prkénko a podobná opatření. Může to být i tím.

Roxana 08. 02. 2010, 11:06

veerac
Jsem opravdu citlivá na oči. Když mi spadne do oka muška, tak to je hotová operace. Nejméně na půl hodiny.

veerac 08. 02. 2010, 19:04

Roxana
No tak to bude určitě i tím, snášíš to daleko hůř než druzí, neměla bys mít do očí nějaké kapky, nemáš moc vysušenou sliznici?

Roxana 08. 02. 2010, 20:32

Ajaja
veerac to vyřešila geniálně, já nemohu - pány bych pak musela ošetřovat, krmit... :-))) a pes krájet cibuli taky odmítá....

Ajaja 09. 02. 2010, 17:24

Roxana
Jé, holky, tak si kupte ten sekáček na cibuli! Hodíš tam rozkrojenou cibuli a máš ji na krásné kousky za chvilku. Já to viděla u švagrové, pak jsme koupili něco podobného, už nevím kvůli čemu, má to více funkcí, ale cibuli ta naseká taky a je to!

Roxana 09. 02. 2010, 22:27

veerac
Tak to nevím, nikdy jsem o tom takhle nepřemýšlela a na oční chodím, ale nikdy jsem se s doktorkou o tomhle nebavila. Já a kapat si do očí? Než by kapka dopadla, tak já automaticky víčka zavřu.

veerac 10. 02. 2010, 09:44

veerac
To mně tu cibuli raději nakrájí, protože já jsem chopná ji tam vůbec nedat a to neni ono.

veerac 10. 02. 2010, 09:54

veerac
Také mám sekáček na cibuli, ale sekám na něm ořechy. Ne jenom, že cibule je buď na velké kusy nebo na kaši, ale čpí stejně jako, když ji krájím.

veerac 10. 02. 2010, 09:57

Roxana
No já jsem v něm cibuli sekala snad jednou, ale myslím,že to bylo dobré..nesmí se to nechat zase dlouho, jinak než bych se s tím myla,nakrájím ji rukou a je. S Tebou to bude opravdu těžké, když se Ti nesmí ani kápnout do očí, tak to tedy jen nějaké obklady, ať nemáš tak citlivé, ale jinak už vážně nevím.

Roxana 10. 02. 2010, 12:03

Ajaja
Sekáček jsem kdysi vyzkoušela a zavrhla, neosvědčil se. Dost často potřebuji cibulku hodně najemno a to ze sekáčku nemám (zlatý nůž na sýr !).

Ajaja 10. 02. 2010, 17:45

Roxana
No je jich víc druhů, Tys to měla málo najemno, veerac kaši a u švagrové jsem tehdy viděla tak krásně nasekanou cibulku, že jsem zírala, oni vaří tedy ve velice velkém objemu, maje 3 dcery s rodinami - dospělými dětmi...to by se ukrájela! Zůstávám věrna noži a prkénku.

Roxana 10. 02. 2010, 19:01

Roxana
A tak je to se všemi kuchyňskými pomocníky, já vím! Než by to člověk myl, udělá to v ruce.

Roxana 11. 02. 2010, 21:18

Ajaja
Kvůli tomu já vlastně používám tak leda tyčový mixer...

Ajaja 11. 02. 2010, 22:12

veerac
Jasně, pokud jsou uklizený v lince, tak je člověk i líný je vyndat.

veerac 12. 02. 2010, 22:17

Ajaja
Naprosto výstižné...:-))

Ajaja 13. 02. 2010, 19:49

veerac
Proto já je mám co nejvíce po ruce, když už jsem za ně ty peníze dala, tak ať je využiji.

veerac 13. 02. 2010, 21:02

veerac
Já bych také raději linku prázdnou, ale ono to nějak nejde.

veerac 15. 02. 2010, 20:52

Roxana
Jo, všechno co je tu psáno, je jako bych napsala já sama, i z té linky se to tak špatně vyndavá...bože, bože, jenže na lince to mít vše nemohu...kávovar, pekárna a mikrovlnka postačí....já mám radši linku prázdnou.

Roxana 15. 02. 2010, 01:10

Ajaja
... a ještě noťásek... abych si s váma mohla pokecat... :-))))

Ajaja 15. 02. 2010, 19:07

veerac
No, to by se mi také líbilo, ale mám PC a to si dát na linku, tak už se nehnu. Linky do paneláku vymyslel člověkm, který nikdy nevařil. Jinak by to nemohlo takhle dopadnout.

veerac 15. 02. 2010, 20:58

Ajaja
No my kdysi nerekonstruovat kuchyni, tak by to teprve bylo drámo "kam s čím"...

Ajaja 15. 02. 2010, 21:41

Roxana
No ještě že my propadli jakési souhře náhod, jeden rok jsme sem hluboce pod cenou koupili půl kuchyně v Tescu ve výprodeji, ani Akce to nebyla, žádné pranice a nakoupili dalšího nábytku, dcera má broušené zrcadlo zlevněné ze 2300 na 200 a takto jsme se naskytli, to jsme tu ještě nebydleli, zajíc v pytli, ani to nevybalovali!!!!!holky ale my ušetřili desetitisíce! Jenže za rok stěhování a my to chtěli doplnit a ouha, nikde nebyla k sehnání, ač se vyráběla a drahá jako krev! Takže kousek co jsme dokoupili stál jak loni celá kuchyně i se stolem a židlemi! Dodnes jsem nepochopila co to bylo....

Roxana 15. 02. 2010, 22:06

Roxana
A to bylo místa, jééé, ale už není.

Roxana 15. 02. 2010, 22:07

Roxana
PC s příslušenstvím mám v obýváku, který má jen oblouk a šoupačky - věčně dokořán, takže mohu dělat oboje, výhoda!!! Měla jsem už stolek a vše na něj v Praze, tak se to přesunulo.

Roxana 15. 02. 2010, 22:13

Ajaja
No a to jsou ty výhody noťásku - šup s ním do kuchyně, šup s ním z kuchyně... :-)))

Ajaja 15. 02. 2010, 22:26

Roxana
Jo, to jo, jenže já tu mám pracovní kout se vším potřebným (i nepotřebným), jinak ho máme taky, ale ono je to pár kroků, tak mi to nevadí, nehledě, že si pustím hudbu a tak, ale mít ho na druhém konci chalupy...

Roxana 15. 02. 2010, 22:29

veerac
My se pořád k předělání kuchyně nemůžeme dostat. Nootebuk je opravdu dobrý na to, že se dá přenášet, ale vařit u toho si nedovedu přestavit. Stačí když vařím a podívám se potom na sebe.

veerac 16. 02. 2010, 20:34

Ajaja
No nejradší ho zapínám a píšu na něm, když smažím bramboráky či palačinky - to už vím, že naleju těsto, můžu napsat jeden krátký komentář. Otočím - můžu jen přečíst....

Ajaja 17. 02. 2010, 17:59

Roxana
Věřím, ale máš to super vychytaný! To já se tu zadrhnu a už je připálená cibule!

Roxana 17. 02. 2010, 21:42

veerac
To tě tedy obdivuji. V takovém případě by u mě už nefungoval. Buď bych připálila těsto a nebo by byl notebook zničený.

veerac 17. 02. 2010, 23:02

Roxana
BUĎ???? to já bych stihla obojí zničit! Právě jsem se rozhodla, že místo druhého dílu o kočkách bude "jak jsem se konečně rozhodla zabít svého miláčka" Včera:hodila jsem po něm pantoflíčkem - lezl do dřezu, vysklila jsem okno ve dveřích z kuchyně, jak jsem se mohla trefit o 2,5 m dál, to nikdo neví. Dnes? Miluje vanu, umyvadlo, koupel, koupelnu... Šla jsem do koupelny, zapletl se mi pod nohy, já sebou sekla, vysypala čistě vyprané prádlo, srazil akvětináč se zeminou nachystanou na petrželku do toho prádla, srazila veliký fíkus a noha od plastového stolku a urazila a to jsme dnes koupelnu uklidila. V těchto situacích nevraždí akorát paralyzovaní lidé a to jsem byla! Kocour stál u dveří, nevěřícně koukal, protože tahle nová hra mu přišla asi už dost ostrá.

Roxana 18. 02. 2010, 00:13

Roxana
BUĎ???? to já bych stihla obojí zničit! Právě jsem se rozhodla, že místo druhého dílu o kočkách bude "jak jsem se konečně rozhodla zabít svého miláčka" Včera:hodila jsem po něm pantoflíčkem - lezl do dřezu, vysklila jsem okno ve dveřích z kuchyně, jak jsem se mohla trefit o 2,5 m dál, to nikdo neví. Dnes? Miluje vanu, umyvadlo, koupel, koupelnu... Šla jsem do koupelny, zapletl se mi pod nohy, já sebou sekla, vysypala čistě vyprané prádlo, srazil akvětináč se zeminou nachystanou na petrželku do toho prádla, srazila veliký fíkus a noha od plastového stolku a urazila a to jsme dnes koupelnu uklidila. V těchto situacích nevraždí akorát paralyzovaní lidé a to jsem byla! Kocour stál u dveří, nevěřícně koukal, protože tahle nová hra mu přišla asi už dost ostrá.

Roxana 18. 02. 2010, 00:13

Ajaja
Rox - máš veselou domácnost :-))) Taky se mi semo tamo zadaří, ale takhle ne, budu se muset polepšit...

Ajaja 18. 02. 2010, 17:39

veerac
Nikdy neni při jednom, když se něco stane, tak vždy víc věcí najednou.

veerac 18. 02. 2010, 20:38

Roxana
Já prostě umím!

Roxana 18. 02. 2010, 22:01

veerac
No to umí jen někdo.

veerac 19. 02. 2010, 09:29

Ajaja
Já zase říkávám: "Když se něco p....e, vždycky na velkou hromadu". :-))

Ajaja 19. 02. 2010, 18:53

veerac
Moje řeč.

veerac 20. 02. 2010, 20:27

Roxana
Jo přesně tak, některé věci platí. Zákon schválnosti platí 100%, což se o ničem jiném říci nedá. Nikdy nezůstane při jednom, většinou vše do třetice... A na větší hromadu se lépe se*e, což říkavala kamarádka už za komunistů a co to bylo proti dnešku! To už nepotřebuje komentář.

Roxana 21. 02. 2010, 13:59