Co se mi osvědčilo pro „štíhlou linii“

Snažím se sledovat s přiměřenou mírou důvěry informace, které se této věci týkají. Podotýkám, že je potřeba pečlivě zvažovat, čemu dáte váhu a jakou a čemu ne. Pokud vycházím z různých průzkumů, vždy se dívám, kdo si objednal, zda to například není sám výrobce či distributor doporučované potraviny. S čím se asi bez problému shodnu, je otázka pitného režimu a čerstvých potravin, o pohybu už ani nemluvě. Co zásadně odmítám, jsou diety (zeštíhlující, ty zdravotní jsou „z jiného soudku“). Raději se řídím „hlasem svého těla“, neb se domnívám, že ví nejlépe, tedy zejména lépe než já, co vlastně potřebuje, co mu v tu chvíli udělá dobře. Takže pojďme na to.

Pitný režím – ano, lidské tělo má velké % vody. U dětí až 9O %, u dospělých kolem 7O%. A jako dbáme na vnější čistotu, měli bychom dbát i na vnitřní čistotu, tedy pravidelně „umývat tělo zevnitř“. Nejlépe čistou vodou, ztotožním se i s názorem, že vhodnější je bez bublinek. Střídám ji s čajem, příležitostně s džusem. Stejně tak souhlasím, že vyhovující je vypít okolo 2 litrů tekutin denně. Ono by se to vlastně mělo propočítat na váhu dané osoby.  Pozor – alkohol, byť se ho vypije leckdy hodně (a ani já se ho zcela neodříkám), do pitného režimu nepatří. Naopak, je třeba o to více prokládat jeho konzumaci vodou.

Čerstvé potraviny – jasně, když z nich potom vařím, tak aspoň vím, co jsem do nich dalšího dala. Rozhodně se tak vyhnu různým konzervantům a barvivům, o nichž jsou leckdy rozporuplné informace, zda tělu škodí či prospívají.

Ovoce, zelenina – neměly by chybět každý den. Já se snažím dát si kousek ovoce (nejraději jablko) dopoledne. Zeleninu, když si odmyslím zeleninová jídla, dávám ke každému jídlo jako čerstvou oblohu. Proto také u nás vzrostla spotřeba rajčat, paprik, jarní cibulky, salátové okurky, ředkviček, listových salátů (miluji polníček, ale i čerstvé špenátové listy)…

Pečivo – ano, proč ne. Celozrnné ? Ano, proč ne. Dokonce i na pečení moučníků či palačinek používám mouku s vlákninou. Na chuti a kvalitě to poznat není, resp. je stejná. A sladkosti ? Inu i já jsem mlsná, takže ano, peču, peču často a co upeču, konzumuji. Ale zase je to o tom množství. Nesním celý pekáč na posezení.

Maso – ano, mám ráda, vepřové, hovězí, drůbeží i ryby. Pouze se snažím, aby nebylo tučné (zejména vepřové maso, i když si čas od času dám i bůček a nepohrdnu ani uzeným). Ale s množstvím se to taky nemusí přehánět. Spíše je na zváženou způsob úpravy, aby jídelníček nebyl postaven jen na samých minutkách. A využívám i tak osvědčených triků, jako jsou účinky kapsaicinu, takže často k masu přidávám pálivé papričky apod.

Tuky – naposledy se takto rozporuplné informace objevují o nich. Jednou živočišné nikdy, jindy zase naopak. No – nezříkám se másla ani sádla, ale nepřeháním to s množstvím. To by nemělo překročit údajně 3O % denního energetického příjmu. Ale kdo by se s tím počítal, že? Pokud vařím, tak raději na rostlinném oleji a vyhovuje mi olivový olej. Srovnatelný s ním je i olej řepkový.

Když už jsme u toho jídla – vyplatilo se mi jíst sice za den stejné množství potravin, ale v menších dávkách, tedy častěji. A samozřejmě, že kaloričtější potraviny raději dopoledne, aby je tělo stihlo spálit. Tím dávám za pravdu názoru, že tělo tak nemá pocit, že by mohla přijít doba nouze a že by si pro ten případ mělo dělat zásoby. Pomáhá mi, když si jídlo naservíruji na dezertní talířek, aspoň mám pocit, že ho mám plný. Trocha psychošálení neuškodí a pocitu sytosti lze dosáhnout i takto, nejen konzumací velkého množství potravin.

Pohyb -  tak ten nikdy neuškodí a nikdo ho není dost. Je však třeba i tady si dobře vybrat. Já sama na cvičení a jiné týrání těla nejsem. Preferuji procházky a daří se i svižné tempo. A moci se takhle večer hodinku projít, to se pak, panečku, spí ! Pravda, to se nemusí hodit každému, ale „pejskaři“ mi můžou dát za pravdu.

A co závěrem ? Prostě chce to vše skloubit, aby se naplnilo pravidlo, že příjem nemá být vyšší než výdej, pak se dá váha udržet. Pokud jde o její snížení, je to jasné. Výdej musí být vyšší než příjem (ale pozor, neplatí to o penězích, tam je to právě naopak).

.

přidejte na:
Ajaja

13. 01. 2010


Další články

Přidat komentář
Roxana
Ty poslouchej, já se neopičím s tím tématem, ale že se nám to povedlo, to není normální! Tak to jsem zvědavá, když už zase budu jako laňka jako dřív! A po čem!

Roxana 05. 01. 2010, 22:06

Ajaja
Tak zase jeden souzvuk duší :-) Ale to je pěkné, ne ? Jinak se to dá ještě mnohem více vylepšit. Když potřebuju rychlý efekt, používám čerstvý zázvorový čaj, do vody si dávám půlku citronu, také vápník pomáhá shodit kilíčka....

Ajaja 06. 01. 2010, 17:43

Roxana
Jo,jo znám, ale vždycky jsem se tomu akorát smála a nepotřebovala, teď s tím musím něco udělat, protože já nosila vždy vše "akorát", tak mám tedy opravdu smůlu s oblečením!

Roxana 06. 01. 2010, 20:30

Maja
No musím tě Ajajo pochválit, super čtení, které se čte samo od začátku až do konce. Já ho sice přečetla od zadu, ale to mi vůbec nevadilo. Mám stejný názor hlavně v tom, že neuznávám zázračné diety a pilulky na hubnutí. Je to nesmysl, musím říct že je to hlavně o tom si všechno srovnat v hlavě a přemýšlet o tom co jíme a kdy to jíme.

Maja 12. 01. 2010, 20:19

Roxana
No prostě, poslouchejte vnitřní hlas a tělo si většinou řekne co potřebuje, projeví se to chutí na něco, no čokoládu nemyslím, i když nám vyrobí serotonin a když ji nejíme na kila, smí se i při dietě! Spíš najednou dostanete na něco neodbytnou chuť, určitě jste to zažily všechny, je to třeba nedostatkem nějakého minerálu či vitamínu. Což platí o olivách, lidi se dělí na ty, co je milují a na ty co je nejedí, prý něco mezi moc často neexistuje. A ti co je tak milují - jim cosi chybi, ale nevím co...?

Roxana 12. 01. 2010, 20:52

Maja
Roxano u nás doma dcera a manžel olivy milují a já je vůbec nemusím, synátor je ještě na takové delikatesy moc malej. Jo a s tou čokoládou sem někde četla, že hořká čokoláda s min 70 procenty kakaa je vhodná i když chceme nějaké to kilečko zdát pryč.

Maja 13. 01. 2010, 09:40

Roxana
Majo, přesně tak, ale musí to být hořká čokoláda, s vysokým procentem kakaa a nízkým tuku, jak říkáš, jenže mne to chytlo a sežrala - doslova jsem 3 čokolády , které kolem kakaa akorát běžely a tuku měly až hanba. Nikdy si nedávám novoroční předsevzetí, ale tentokrát jsem nesměle podotkla, že bych toho mohla jski nechat, že to přeháním. A ejhle, ani jsem se nutit nemusela, chuť najdnou pryč a od 1.1. jsem čokoládu neměla, ale jak já po nich ztloustla, jak je to nepříjemné, nic neobleču a jsem jak slon!

Roxana 13. 01. 2010, 10:47

Maja
Roxano, určitě to zvládneš dostat se na svou optimální. Někde v rádiu sem zaslechla, že se má začít až na jaře, že teď v zimě nemá tělo ani chuť na zeleninu a ani na nic zdravého.

Maja 13. 01. 2010, 12:51

Ajaja
Maja - díky, prostě život naučí. No a teď jsem nedobrovolně přidala další metodu - hladovku :-( (řádila tu asi 3-denní střevní virózka)

Ajaja 13. 01. 2010, 18:30

Roxana
No takto nehodlám vypadat! To je na mne moc, prostě kazí to všestranně člověku náladu a není to ono, asi 35 let stejnou váhu a HUP!

Roxana 13. 01. 2010, 19:38

Ajaja
Roxana - návod na změnu přece znáš, to chce přehodit výhybku v hlavě....

Ajaja 16. 01. 2010, 22:25

Roxana
A čí hlavě? V té mojí já se už bojím jakéhokoliv zásahu.

Roxana 17. 01. 2010, 00:43

Ajaja
Bez vlastní hlavy to nepůjde.

Ajaja 17. 01. 2010, 08:04

Roxana
Já jsem skončila, ještě jednou tam něco přehodím, tu vaši výhybku a jaká jsem byla!

Roxana 17. 01. 2010, 16:40

Ajaja
Rox - kašli na to a buď spokojená tak, jaká jsi, je to k nezaplacení.

Ajaja 17. 01. 2010, 17:29

Roxana
A vždyť já jsem, myslela jsem to tak, že mně ještě v hlavě přehazovat nějaké výhybky bych v zájmu vlastního duševního zdraví nedoporučovala.

Roxana 17. 01. 2010, 22:11

Ajaja
Nejdůležitější je mít se ráda, jaká jsem. A chci-li to jinak, tak potom to v hlavě musím nastavit jinak. Ale tam jsem se v praxi stále ještě nedostala.

Ajaja 18. 01. 2010, 21:41

slunina
A taky je nespravedlivé, že někteří lidé stresem nejí a hubnou, jiní zase žerou, co potkají (můj případ).

slunina 19. 01. 2010, 16:38

Roxana
Ano je to tak, já mám žaludeční neurózu, a když mám problémy, nedostanu do sebe nic a ještě jsem schopná zvracet. Spousta lidí však má opačnou tendenci - přehnaně se cpe při stresu. Patrně to bude nějak zakódované v mozku - jako všechno.

Roxana 19. 01. 2010, 16:42

slunina
Se psem chodím každý den, také máme každých 14 dní výlet, nebo víkendovku, ale stejně mi to pořád přijde málo. A cvičit nemůžu, mám nemocná kolena a kyčle.

slunina 19. 01. 2010, 16:43

slunina
Já prostě musím ve stresu okamžitě !!!sežrat!!! čokoládu. A pak ještě další věci, co potkám. Nejhorší je, když jdu do krámu.

slunina 19. 01. 2010, 16:44

Ajaja
Tak já patřím spíš k těm, co nejí - ale žádné vítězství to není. Vlastně v tu chvíli nemáte žádnou útěchu... Leda tak skutečně vzít toho psa a jít to "rozchodit"...

Ajaja 19. 01. 2010, 18:24

Maja
Mám to stejné, když mám své dny tak nevím kdy přestat s jídlem a hlavně mám chuť na sladké, alespoň se snažím sežrat hořkou čokoládu a myslím si že to není tak zlé, ale asi je!!!

Maja 19. 01. 2010, 18:24

Roxana
Bože, vy jste generace, Má dcera - stará jako Ty je taky tak na součástky, já po tom všem, co jsem vyváděla jsem v daleko lepším zdravotním stavu jak ona!

Roxana 19. 01. 2010, 19:33

slunina
Ale čím to je? S kolenama mám problémy už od základky, ale žádný ortoped není schopný mi říct, co mi je. Na operaci to prý není. Řekne mi:"Tak co s vámi, chcete nějaký vitamíny?" A já u marně vysvětluji, že chci chodit jako normální lidi.

slunina 20. 01. 2010, 09:58

Roxana
Blbci a ne doktoři, pořádný orthoped na to musí přijít a kolena Tě pro nic za nic nebolí. A ještě se hloupě ptát na vitamíny, to mi přijde, jak kdybys šla někam do lékárny. Ale pozoruji, že stále více mladých má obdobné potíže, podivné....my to neznali. A to už před lety jsem zaslechla od lékařů, že artróza, která začíná po padesátce, postihuje 30tileté lidi stále častěji. Jo tak se dožijem vyššího věku, ale jakém stavu??

Roxana 20. 01. 2010, 11:59

slunina
A to my ani nepůjdem do důchodu.. Tímto tempem se toho ani nedožijem. Takže buď budeme národ kolečkovývh křesel, nebo nás někde skolí něco jiného.

slunina 21. 01. 2010, 10:23

Ajaja
Prostě umřeme v plném pracovním procesu :-)) Upřímně - nějak si ani nedovedu představit, že bych veškerý čas měla trávit "doma"... Jó mít tak rentu a moci cestovat....

Ajaja 21. 01. 2010, 17:48

Roxana
A proč myslíte, že se tohle vše dělá? Pracující sedřít, neplatit nemoce,jen ať to přechází, ruší nemocnice, naše vyspělé zdravotnictví je víte kde, jen platíte a nevíte za co, tak když vás tam neodvezou v bezvědomí, radši nejdete, a natáhnout tak nejdéle kolem padesátky a po starostech. Jaképak důchody? Ze starých lidí už nic nekouká! A úcta k životu, stáří, někomu pomoci, co to je? To nás ve škole neučili, ale jak vydělat peníze to my víme - řekne vám 12tileté dítě. A taky to umí, přepadne obchod a je bez trestu. Dobrý start do života.

Roxana 21. 01. 2010, 23:28

Ajaja
... takže - sejdeme se pod mostem ?

Ajaja 22. 01. 2010, 18:06

Roxana
Vzhledem k tomu, co říkali dnes ve zprávách, tak ano a to zcela vážně. Kvůli 190 Kč komusi tuhle vyrabovali byt, bylo z toho haló, ale na to, že exekutor je právník (nepochybně z Plzně-Borů), je mi na zvracení. Z toho jak se umí chovat, to se nedá popsat, manžel u toho jenou byl přivolán, protože dělali exkuci lihovaru a...ožrali se jak prasata - dámy prominou - a jediný střízlivý byl druh paní, která zkrachovala...manžel se to snažil nějak urovnat, posílal ho domů, toho hlavního, nééé, co dokáže ožrala, ječel tam a dělal ostudu! Pak jsem ještě ječela doma já, že ode mne by pár takových dostal, že to nezažil (nesměl by mne nikdo vidět) a zavolala bych policisty. Manžel je měkkota, já když do mne vjede vztek a vidím bezpráví a nespravedlnost, tak se mi udělá červeno před očima..no a dost.

Roxana 22. 01. 2010, 21:46

Ajaja
S policisty si nepomůžeš - ze zákona asistují exekutorům....

Ajaja 22. 01. 2010, 22:33

Roxana
No proboha, když se tam váleli ožralí????? To už je moc i na mne!

Roxana 23. 01. 2010, 13:23

Ajaja
Rox - to víš, služba je služba :-)

Ajaja 19. 02. 2010, 21:30

Roxana
Tedy to bych nechtěla dělat, to musí být fakt hodně náročné, když už se exekutor neudrží vyčerpáním na nohou. Dalších komentářů se zdržím, byly by trestné, exekutoři jsou právnící, z čehož jsem zas měla oprávněný šok zase já...

Roxana 21. 02. 2010, 14:26

Ajaja
Jo, to víš, že to mají těžké... exekucí přibývá... zákony zpřísňují....

Ajaja 22. 02. 2010, 20:21

Roxana
Jo jo, a pak tě utahanou ještě pošlou pečetit lihovar, to jsou pokusy o vraždu!

Roxana 22. 02. 2010, 20:59

Ajaja
Lihovar lépe jest pečetiti než vypíti :-)))

Ajaja 23. 02. 2010, 18:25